Kvinnor, krig och fred

Ville titta lite på "tv" innan jag satte igång med plugget och gick in på svtplay för att hitta något intressant att inta min frukost framför. Valet föll på dokumentärserien Kvinnor, krig och fred och det första avsnitten heter Balkan och det är en serie som vi alla behöver se! Detta avsnitt behandlar ett krig som jag knappt hört talas om i samhället eller skolan, jag var född när detta fruktansvärda krig härjande, när människor blev dödade mördade, våldtaga och plågade på sätt jag inte ens kan föreställa mig! För i min trygga värld händer inte sånt och när något hemskt händer är det ett undantag i den trygga tillvaro jag lever i och alltid har levt, att detta ska vara handlingar som är systematiska och en del av någons vardag ger mig känslor som jag inte ens kan sätta ord på. Att människor ens är kapabla att göra så här mot sina medmänniskor är för mig vansinnigt men uppenbarligen händer det och de som utsattes för det blev lika chockade som jag skulle bli om det hände här, för inte skulle mina grannar mörda min familj och våldta mig. Men det har ju hänt och åt det hållet vårt samhälle går med mer hat och främlingsfientlighet så är jag rädd att det ska hända igen!

Varför?? Varför är det så här, varför envisas folk med att hata varandra utifrån grupper såsom religion eller etnicitet? VI VET VART DET LEDER! Andra världskriget är ett exempel och behövs fler har vi ju Bosnienkriget som avsnittet handlade om, det går att fortsätta med denna lista men jag tycker inte det behövs. Jag förstår inte hur vi människor kan vara rasister/nazister/antisemitistister  när vi har sett vart det leder, vilket är till ett oerhört lidande för otroligt många människor och ett hat som förstör liv!

Jag kommer fortsätta titta på Kvinnor, krig och fred just för att vi ska inte glömma vår historia även om den är hemsk och får oss att må dåligt så får vi inte glömma den.! Vi måste även se kvinnorna i detta då övergreppen mot dem ofta omnämns som något som händer under krig som plundring och våldtäkt(sägs mer om detta i avsnittet) och det är mycket mer än så och det måste lyftas fram och folk måste bli medvetna om det. Att försöka glömma och dölja det som hänt i vår värld är ett hån mot de människor som förlorat sina liv eller fått dem förstörda, vi måste minnas även om det gör ont!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fina nygamla gamla skor

Rörstrand Bimbo/nya samlingen

uppfriskande och allergi