Jag sörjer den kinesiska maten

Jag saknar den något fruktansvärt, alla goda grönsaker, ris som jag faktiskt tycker om att äta och tofun från himmelriket. För att inte tala om priserna, att äta sig mätt för ca 5 kronor är bra för de flesta plånböcker, på de dyrare restaurangerna så betalade vi kanske 30 kr och då var det många olika rätter. Det enda som faktiskt var "dyrt" var mer västerländsk mat, mcdonalds var billigare än hemma(fanns dock inget vegetariskt förutom pommes och glass;) men Pizza Hut närmade sig hemmapriser men sån mat åt vi inte så ofta. Den stora anledningen till att det var kul att äta där var att man kunde beställa själv för meny fanns på engelska. Men det är inte den maten jag saknar utan jag saknar den underbara kinesiska maten! Hot cabbage, all kål var underbar vågar jag påstå men just hot cabbage som synd ovanpå det brinnande stativet var magnifik.


Här är en bild från min födelsedag då vår underbara handledare Vivian lät oss följa med på lunch med hennes vänner, jag är rätt säker på att Vivian är en av världens finaste människor. Saknar faktiskt henne mer än maten och alla mina vänner ska vi inte tala om för då börjar jag väl lipa. Men maten på bilden ovan är i alla fall bland det godaste jag ätit, den kvalificerar in sig i topp på valet av sista måltid tror jag =). 


Snyggaste nudelbilden går till...... bilden ovan och togs av Sandra när vi åt nudlar till kvällsmat i Beijing. Nudlar som vi äter här i Sverige är inte i närheten av de nudlar jag åt i Kina, de är ju inte ens goda här och i Kina är de så mumsiga att jag inte ens brydde mig om att Sandra tog bilden utan jag fortsatta bara glatt äta, att jag överhuvudtaget tittade upp var bara en ren artighetsreflex!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rörstrand Bimbo/nya samlingen

Fina nygamla gamla skor

Gårdagens Barty