Ja, jag blir provocerad av den här bilden..




och av att gå in i en klädbutik med barnkläder! Varför ska det prompt vara puttinutiga kläder till flickor och tuffa kläder till pojkar, jag fattar inte. Bilden ovan var de de två plagg från samma kollektion som skilde sig minst mellan flick och pojkkläder men jag undrar om inte den "rosa" är lite mer figursydd.. Men det gulliga hjärtat på flicktröjan och en fotboll på pojkvarianten, visst värmer det i hjärtat... Pojkar ska vara atleter och flickor ha ett sort hjärta eller vad symboliken nu innebär, stackars barn som tvingas in i roller så tidigt. Roller som vi alla är en del av, jag blir galen på mig själv när jag märker hur min påtvingade könsroll gör sig påmind även om det inte sker så ofta längre(tror jag;). Samt när jag själv bidrar till de roller som finns i vårt samhälle, när det händer så känns det lite som att mitt huvud ska explodera!
Nu ska jag gå och ställa mig vid spisen där jag hör hemma.. skoja bara vi beställde pizza idag!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rörstrand Bimbo/nya samlingen

Fina nygamla gamla skor

Gårdagens Barty