Internationella kvinnodagen/avpixlat

Idag har det varit alla kvinnors dag och jag firade med en fika med Evelina under vår heldag på UB. Sen gjorde jag något lite otippat när jag kom hem som jag inte riktigt vet hur jag kom på.. Jag gick in på avpixlats sida, jag har ju hört om dem mycket i media och inte i de mest positiva ordalag men jag tänkte jag skulle vara duktig och gå in och läsa själv för att bilda mig en egen uppfattning och inte bara vara så jävla PK, hittade en "artikel" med titeln "Svenska kvinnor är bäst i världen". Hur illa kan det vara liksom, jag är ju kvinna och svensk så borde ju vara bara trevligt att läsa. Men nej det var det inte, detta gällde ju bara kvinnor som inte "stöpta i feminismens sjuka former" och jag är ju feminist så visste inte riktigt hur jag skulle förhålla mig till texten, som stundvis ändå var rätt snäll mot svenska kvinnor. Fast det gällde väl inte mig även om jag är awsome och har många av de ändå positiva egenskaper hen nämner(är dock rätt säker på att författaren är en man) för jag är ju något så hemskt som en feminist.. Vilka är en hemsk typ av människa som kräver rättvisa mellan könen, hmm om det är definitionen av ondska så har de rätt dålig koll på vad som händer i världen.

Jag vill att ALLA människor ska ha lika rättigheter och naturligtvis även skyldigheter, jag vill att klassiska kvinnoyrken ska ges samma status som de typiskt manliga yrkena, jag vill att människor ska få vara individer och klä sig som de vill oavsett kön. Jag vill att folk ska få älska vem de vill, tro på det de vill, leva ett liv som de är nöjda med(så länge de inte skadar någon). Jag vill våga gå själv på kvällar och nätter och inte anpassa mitt beteende för att undvika våldtäkt eller överfall, det ska väl inte vara så att mitt liv ska anpassas när det är andra som gör fel? Om någon blir våldtagen vill jag inte att de ska få frågan "Vad hade du på dig?" för det ska inte spela någon roll, allas kropp är bara deras egen oavsett kön, etnicitet, ålder eller sexualitet!

Låter det som att jag är en hemsk människa som inte förtjänar att hyllas pga min feminism och tror jämställdhet i samhället?! Jag tycker inte det (om ni tycker annorlunda får ni gärna meddela mig det) jag tycker att detta gör mig till en snäll och kärleksfull människa som vill andra gott..... Om ni undrar hur det gick på avpixlat så skaffade jag en profil och satte igång lite diskussioner, det andra var mer medhåll och hyllningar(det är inte bra med bara det då blir man lätt självgod). Ingen höll med mig, jag tror alla såg mig som radikalvänsterfeminist vilket det inte är något fel med men herregud jag var jättemild! Jag var vänlig och försökte använda mig av humor, de flesta slutade diskutera med mig(total brist på argument skulle jag tro).  Men en person kallade mig pajas (vilket jag mest tyckte var roligt) och tvetosla vilket jag aldrig hört förut men när jag googlade kom det upp något om dubbla pålägg på en dylik stavning, men en vän informerade mig om att det betyder hermafrodit. Allvarligt?! Som att det skulle vara ett skällsord? Stackars liten som har letat svåra ord på nätet som ingen ska reagera på så hen kan förolämpa mig... MOOHAHAHA den gick inte riktigt som den skulle, hen är en idiot bara som inte kunde hantera att en person bad om en definition. Gissa vad jag bad hen definiera "Vad är en riktig kvinna?" vilket känsligt ämne det måste vara för hen som blev så upprörd..

Nu ska jag sova ifatt några timmar av dom timmar jag missat denna vecka, hoppas ni gillar detta inlägg =)

Kommentarer

  1. Feminism har inget med jämställdhet att göra.
    Tror du det så är det en missuppfattning.
    Feminism går ut på att byta ut patriarkat mot matriarkat. Och det är därför det finns många antifeminister.

    SvaraRadera
  2. Eller så är det du som har missuppfattat och dessutom är lite paranoid.
    Feminismens mål är jämställdhet vilket innebär lika rättigheter och skyldigheter mellan könen, det handlar inte om att byta ut förtrycket mot kvinnor mot ett förtryck mot män. Dock är det möjligt att du kanske upplever det så då mäns privilegier i samhället inte kommer vara detsamma i ett jämställt samhälle och det kan vara skrämmande.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Rörstrand Bimbo/nya samlingen

Fina nygamla gamla skor

Gårdagens Barty