Lite kultur..

När vi ändå var i Stockholm så passade vi på att gå på Vasa-museet för varken mormor, morfar eller Johan hade varit där. Helt underbart museum för en historienörd som jag själv, för även om jag varit där förut så var det jätteroligt och lärorikt att gå omkring, läsa och titta på allt. Det känns dock som att det var mer att titta på denna gången än sist jag var där, men jag kanske bara missade ett par delar på det besöket. De hade skelett efter människor som hade gått bort när skeppet sjönk, stackarna verkade haft ett hårt liv överlag. Men de hade gjort nya "ansikten" till några av människorna som gick bort och det var spännande och se hur de kan ha sett ut var en annorlunda upplevelse. Att bara titta på skeppet är ju en upplevelse som gör besöket väl värt både tid och pengar, det är ju en något pinsam del av vår historia ( paradskeppet sjunker fastän det knappt börjat sin resa och utan en storm att skylla på) men jag väljer att se det som en viktig del i vår historia och det hade varit en rolig sådan om inte människor hade behövt sätta livet till.



           


Efter att vi hade tittat färdigt på allt skulle vi mötas utanför på en restaurang/café och jag och Johan var ju naturligtvis kvar längst på museet. Fikat var bra där, åt pekannötspaj  för första gången i mitt liv och det blir nästa bakprojekt här hemma för oj vad gott det var.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rörstrand Bimbo/nya samlingen

Fina nygamla gamla skor

Gårdagens Barty