Det här med hästköttsskandalen..

Det är ju naturligtvis inte bra att företag och kunder har blivit lurade, det är rent av olagligt. Nu pågår det som jag förstår jakt på häst-dna i maten i de länder som har påverkats av dettta. Köttet har importerats från slakterier i Rumänien och det är här det riktigt börjar sticka i mina ögon, jag vill inte ens tänka på hur köttindustrin fungerar där. Ett argument som köttätare brukar använda är att djur som föds upp och slaktas här i Sverige har det bra om man jämför med övriga Europa, ett dåligt argument men det används ändå(varför det är dumt kan jag förklara en annan gång om någon undrar). Här är folk arga i hästkött i maten och jag kan förstå att det känns jobbigt att bli förd bakom ljuset, men allvarligt talet är det verkligen bättre att äta en stackars rumänsk ko!
Jag tycker tanken att det är ok att äta vissa djur men inte andra är dumt, vem är det som har bestämt vilka djur som har mest värde(eller vad jag nu ska kalla det) och därmed inte ska ätas utan bara få vara. För mig känns resonemanget rätt puckat och rentav skenheligt att äta vissa djur men inte andra.

Tips: Laga er egen mat så vet ni vad som hamnar i den.. och ät mer vegetariskt för djurens, mänsklighetens och miljöns skull.. Min sista poäng för kvällen för nu går jag och lägger mig!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rörstrand Bimbo/nya samlingen

Fina nygamla gamla skor

Gårdagens Barty