hemma igen

Det känns skönt att vara hemma idag men samtidigt är det lite konstigt hur snabbt jag faller in i min egen vardag igen.. Tror det är för att jag trivs rätt bra i min vardag och efter att ha varit i Kina i 5 veckor och sen sovit hos mina föräldrar i lite över en vecka så njuter jag för fulla muggar av min lägenhet, Johan och naturligtvis min säng! Efter att ha haft en säng som består av en spånplanka med ett par täcken över i Fuzhou så känns min säng fantastisk, dock vande jag mig efter någon vecka med blåmärken och sov sen rätt gott på min spånskiva. Men hård säng är bra för hälsan enligt kineser, några andra saker som är bra enligt kineser är:

  • soppa på grodlivmoder
  • allt av jade, bla kuddar av jade är bra för hela kroppen
  • dricka varmt/hett vatten, kallt är inte bra
  • äta all mat tillagade eller åtminstone rejält marinerad (kokt isbergssallad är rätt gott)
Jag saknar Kina ibland eller framför allt människorna i Kina, vilka trevliga människor jag har haft in min närhet under dessa veckor! Vilken tur jag har haft=). Maten saknar jag också, är sugen på ris och hot cabbage, nudlar med ägg och tomat, kinesisk potatis, tofu och en massa goda frukter och grönsaker som jag inte vet namnet på.

Nu ska jag gå och njuta av att diska för tredje gången idag och sen ska jag mysa lite i soffan med Johan, när han tröttna på att spela på sin ocarina som han fick i julklapp av mig. Jag tyckte att de var fina så jag köpte en vad vi kallade "kinesisk flöjt" till honom, han blev jätteglad för sin ocarina (stod på asken, men det läste ju inte jag) för tydligen har Zelda-spelet med sådanna. Ibland får jag till det=)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rörstrand Bimbo/nya samlingen

Fina nygamla gamla skor

Gårdagens Barty