Jag är i Kina


Nu har jag varit i Kina i över en vecka och mår bra. Har inte skrivit tidigare på bloggen då jag har haft rätt fullt upp med att vara i Kina och sen har jag inte kunnat komma in på den heller. Så nu vet ni läget med det,för att ni inte ska missa allt så kommer här en liten snabbgenomgång av de första 4 av de senaste 10 dagarna.

Fredag 16/11. Flög från Göteborg på kvällen och grät x antal gånger på första flyget och innan det (stackars Veronica och Sandra som fick trösta mig typ hela tiden) sen så var det försent att ångra sig så då kändes det lite bättre. På långflyget från Helsingfors hamnade jag efter ett platsbyte med en väldigt trevlig dansk tjej (vi hade inte alla platser bredvid varandra så jag satt ”ensam”) som var ett trevligt sällskap.

Lördag 17/11. Sov på flyget och kollade på Magic Mike. Hängde på Hong Kong flygplats i väntan på flyget till Fuzhou och jag fick till min stora lycka köpa en caramel  frappachino på Starbucks som jag drack med vördnad innan vi gick på flyget. Väl i Fuzhou blev vi uppmötta av 3 härliga tjejer från universitet efter att ha gått om varandra några gånger och åkte buss till centrum och därifrån körde Vivian( vår handledare i Kina) och en av hennes kollegor oss till vår lägenhet på campus. Några av de andra utländska studenterna adopterade oss och såg till att vi fick mat trots att det var sent. Sen sov vi som klubbade sälar(hemskt 
uttryck men dock träffande denna gången).


Första bilden i Kina, tagen från vår balkong  på söndagmorgonen.

Söndag 18/11. Packade upp och tvättade lite (vilket görs för hand i ett handfat eller hink). Åkte till en större Supermarket för att handla mat och annat som vi behövde såsom ätpinnar, varsin mugg och tofflor. Besökte även student street som ligger nära campus och tittade på en massa roliga saker. Inser att typ alla stirrar på oss vart vi än är och jag tycker det är rätt komiskt att alla tittar som om vi hade 5 huvuden.

Måndag 19/11. Hade på söndagen fått information om att Vivian skulle hämta oss och när hon kom så informerade hon oss om att vi inte alls skulle åka på studiebesök, utan vi skulle äta lunch med presidenten för universitetet. Så det var bara att byta om lite och åka iväg till en väldigt fin restaurang där vi blev visade till ett privat rum som var fantastiskt fint. Vi var ett sällskap på 15 stycken och en av dem var Björn som är en av lärarna på Linnéuniversitet så vi var 4 svenskar och resten var om jag uppfattade det högt uppsatta personer inom universitet och naturligtvis en av presidenterna och honom satt jag vid. De frågade om vi ville smaka deras lokal sprit och jag och Sandra sa ”Ja” för att vara artiga och jag tyckte det var lite kul att prova det också. Det blev början på en lunch jag aldrig kommer glömma, efter mycket om och men lyckades jag med hjälp av Vivian förklara att jag är vegetarian och inte äter nått kött alls. Efter det så pekade presidenten ut allt jag kunde äta och det kom även rätter som bara var till mig så var ett tag omringad av mat. Men det stora på lunchen var att vi drack mao tai som var 52% risbrännvin och det drack vi en massa av då det är respektlöst att inte dricka med alla. Så det var en massa ”Gam Bei” under maten och vi lämnade lunchen med en rejäl salongsberusning MITT PÅ DAGEN! Helt sjukt konstigt men det var ju i alla fall en upplevelse och innan vi gick blev vi till vår chock bjudna på middag på onsdagen som följde. Men vi mådde rätt bra om man bortser från den något aviga känslan av att dricka sprit mitt på dagen. Var på student street efter en tupplur och blev lite mer stirrade på innan det var dags att sova igen.

Fortsättning följer..

Kommentarer

  1. hahahaha.. yeah i remember this as if it was yesterday..

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Fina nygamla gamla skor

Rörstrand Bimbo/nya samlingen

uppfriskande och allergi