Ett inlägg från i måndags som jag inte kunde lägga upp för att Kina inte tillåter frihet!


Nu sitter jag på vårt hotellrum i Beijing och har äntligen tinat efter vår eftermiddag i den förbjudna staden, som var större än jag förväntat mig. Vi hann se de mer centrala delarna men tror vi råkade missa en del men vi är nöjda ändå och vi tog en hel del fotom trots att kamerorna  strejkade i omgångar av kylan. Jag har nu varit i Kina i över en månad och det har varit både fantastiskt och väldigt jobbigt, här kommer en liten lista på hur denna ekvation kommer sig.

Saker jag gillar i/med Kina eller i alla fall tycker är komiskt:
  • Maten, mycket roliga grönsaker, tofu och dessutom gillar jag riset här(skyr ris som pesten i Sverige)
  • Billigt att leva, det är kul att bjuda varandra på mat när en normal måltid ligger på 2-10 kronor (vi är väldigt generösa mot varandra).
  • Vi är väldigt populära vilket har resulterat i: 2 ofrivilliga fyllor, middagar och luncher med intressanta människor och ännu intressantare mat, en massa nya vänner, mer uppmärksamhet än vad jag är bekväm med, ett besök vid en varm källa med SPA där fiskar åt på mig(kittlades, var läskigt och jätteroligt samtidigt) och jag badade i en kaffepool bla.
  • Många hus är kaklade på utsidan, vilket jag tycker är väldigt roligt, annorlunda och rätt fint är det också.
  • Rolig shopping, det finns mer fantastiska onödiga saker här än jag någonsin har sett. Svårt att inte frestas till tokshopping!
  • Många snälla människor, både kineser och andra utländska studenter som bott i samma ”hus” som oss och varit väldigt snälla och hjälpsamma.
  • Äta med pinnar gillar jag skarpt, ännu roligare har det varit att titta på när Veronica och Sandra ”äter” med dem (ja, jag är en hemsk vän men bara när de äter med pinnar)!


Mindre bra saker med Kina.
  • Det går att köpa glutamat på påse i mataffärerna här, vad i hela friden håller de på med?! Det är ju gift(tycker jag i alla fall) men här häller de det i all mat och på popcornen..
  • Det är socker i all mat, av den anledningen och tidigare nämnda om glutamat så ska jag detoxa när jag kommer hem.
  • Har du väl börjat dricka så kan du inte säga nej i Kina! Hade varit skönt att vet det innan jag gick med på att provsmaka den lokala spriten och blev småfull under en lunch för att sedan tvingas dricka mig mer onykter än jag vill prata om på en middag(men kan meddela att jag sjöng både ”Helan går” och Nationalsången ihop med tjejerna och en svensk lärare, så kanske ni anar nivån. Men bör tilläga att det gick bra och var lite kul trots spritöverdosen).
  • Folk stirrar HELA TIDEN, nu i Peking är det bättre men innan dess var det galet. Folk har stirrat vart vi än är och tagit bilder på oss i smyg eller som många andra gjort, kommit fram och bett att få ta ett kort med oss. Vilket vi snällt ställt upp på, dock har vi märkt att när du säger ja till en får du stå kvar sen för personens kompisar och andra personer som bara råkar vara i närheten tycker då att det är fritt fram att vara med på kort och drar upp sina mobiler och gör sig redo. Så det tar några minuter per gång.
  • I Kina äter de allt!! De har en speciell soppa som är väldigt dyr, detta för att den innehåller en grodas livmoder/kvinnliga organ. Denna soppa ska vara bra för hälsan, jag som är vegitarian tycker att det är skitäckligt precis som allt annat kött/andra ätbara saker på djur. Annars tycker jag det är bra att man använder alla delar av ett djur, det känns som mindre slöseri med liv då, dock avundas jag inte de stackare som har i uppgift att gräva ut dessa organ från grodor.. FY TUSAN vilket jobb!


Nu ska jag sova, imorgon blir det kinesiska muren och lite annat skoj!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rörstrand Bimbo/nya samlingen

Fina nygamla gamla skor

Gårdagens Barty